söndag 26 oktober 2008

Rapport frän Amerikas Sociala Forum

Vill du hellre lyssna kan du göra det här:

http://files2.bredband.net/cpuser_sara1983/Mp3/

Kvinnorna vann Sociala Forumet!
Moderatorn inleder med ett ¡Bienvenidas! Ordet välkomna är böjt efter en publik endast bestående av kvinnor. i panelen sitter fem kvinnor från olika länder i Syd- och Mellanamerika som kämpar för att kvinnor ska få rätt att bestämma över sina egna kroppar.

För tredje gången arrangeras Amerikas Sociala Forum, det här året i Guatemala City. På universitetsområdet kan man lyssna på berättelser om förtryck, marginalisering men inte minst kamp. Stort fokus ligger på ursprungsfolken och identiteten som småbonde. Flera seminarium handlar om hur frihandelsavtal ytterligare kommer förstärka den globala ekonomiska orättvisa som länderna i syd lider av.

Men i detta virrvarr av kämpande och organisering finns en röd tråd av kvinnors kamp. Seminarium om hur ursprungsfolkskvinnor ska kunna organisera sig, kvinnor som offer i krig och aktörer i fredsbyggande, anordnas. Fast den fråga som enligt programmet verkar hetast är kvinnors sexuella och reproduktiva rättigheter.

Rätten att bestämma över sin egen kropp

Under parollen “inga mer radband i våra äggstockar” diskuteras hur kyrkan spelar en central roll i begränsandet av kvinnors rättigheter. Flera gånger nämns hur katolska kyrkan driver en linje präglad av dubbelmoral. Man utropar sig som förespråkare för livet genom att inskränka kvinnors rättighet att bestämma över när hur och hur många barn de vill ha samtidigt som man väljer att blunda för de övergrepp som präster utsätter barn för.
Det finns en trend av starkare fundamentalism. Kvinnor uppmanas bekämpa trenden genom att återerövra ordet och berätta sina historier.
“Om fler ställer sig och säger“Jag har gjort abort” kommer makthavare börja ta hänsyn till kvinnors erfarenhet och göra kvinnor till politiska subjekt.”

Engagerat pratar kvinnorättsaktivister om hur kvinnor måste lära känna sin egna kroppar och hur utbildning är en viktig det i kampen för sexuella och reproduktiva rättigheter.
En kvinna från Brasilien berättar hur abort är lagligt i fall av våldtäkt eller om graviditeten hotar kvinnans liv men att processen ofta drar ut på tiden vilket gör att kvinnor söker sig till underjordiska abortkliniker. Om de blir upptäckta blir de dömda för ett så kallat moralbrott och riskerar upp till tre års fängelse.
Från flera håll finns en stark besvikelse på vänsterrörelser som inte ställer sig på kvinnors sida. Det uppstår en debatt mellan publiken och den nicaraguanska representanten i panelen efter att hon uppmanat Nicaraguas kvinnor att rösta borgligt. 2006 införde Nicaragua världens hårdaste abortlagstiftning där abort under inga omständigheter är tillåtet. Vänsterpresidenten Ortega, ställer sig bakom den gällande lagstiftningen och den som är för en mer human abortlagstiftning står nu utan politiskt alternativ. I Uruguay är 83% för rätten till abort men när lagen skulle klubbas lade vänsterpresidenten, Tabaré Vázquez Rosas, in sitt veto.

Indianbögar och sprakande transor

Det finns en HBT-rörelse som framför allt syns och hörs genom ett gäng transvestiter som ingen på forumet kan undgå att lägga märke till. Under deras workshop blir kontrasten mellan deras högljudda och färgglada uppträdande och berättelser om hatbrott och diskriminering stark. Det berättas bland annat om hur en medlem av transsamhället i Guatemala försvunnit och hur kroppen senare hittats styckad i bitar. Flera transor presenterar sig även som sexarbetare och kopplingen mellan de två grupperna förstärks ytterligare under sexarbetarnas eget seminarium. Som en av sina grundstenar pratar de om sexuell mångfald och hur det heterosexuella samhället även är sexistiskt. De definierar sig själva som något helt annat än prostituerade, de har själva valt sitt arbete och sätter själva gränsen för vad de är beredda att göra och till vilket pris.
Den sociala rörelsen kritiseras under flera programpunkter för att inte vara kvinnornas eller hbt-folkets rörelse. De transsexuella frågar vad det sociala forumet gör för att de ska slippa bli utsatta för glåpord då de rör sig på universitetsområdet. Framförallt är det ursprungsfolkrörelsens män som blir utpekade som forumets sexister. En ung man presenterar sig som Maya och homosexuell i ett försök att nyansera bilden av ursprungsfolksmän.

“Det politiska arbetet bedrivs på alla nivåer, i landet, i hemmet, i sängen”

På ett seminarium om öppen källkod för mjukvara för funktionshindrade är genusperspektivet till en början helt frånvarande. En kvinna i publiken frågar hur det kommer sig att de bara nämnt manliga programmerare. Föreläsarna ursäktar sig och säger att ett av deras huvudmål just nu är att engagera fler kvinnor i nätverket för programutvecklare. När 10 000 aktivister samlas för att diskutera hur “en annan värld är möjlig” blir man ständigt påmind om hur världen idag på många sätt inte är varken kvinnornas eller HBT-folkets värld. Men bland dessa aktivister finns ett engagemang som smittar.

Under avslutningen håller representanten för ursprungsfolkens barn tal. En kille i tioårsåldern med röd poncho pratar om att ingen riktigt lyssnar på barnen och att han under veckan som gått förstått att Amerikas kvinnor är i samma situation.
Under Amerikas tredje sociala forum har det i vilket fall lyssnats, fnissats och jublats när kvinnor pratat om kvinnors rätt. Bland ursprungsfolk, barn, hbt-aktivister och feminister kommer diskussionen kring kvinnor, makt och kroppar fortsätta långt efter att forumet tagit slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar