fredag 20 november 2009

Fredscomeback!

Nu är jag hemma i Sverige sedan slutet av januari, pluggar vidare på psykologprogrammet men kan inte hålla mig borta från freden. I augusti bärjade jag, tillsammans med 14 andra fredsivrare, utbilda mig till ickevåldstränare i ett samarbete mellan Kristna Fredsrörelsen och studieförbundet Bilda. Vi har blivit drillade i olika ickevåldsteorier, fått lära oss hur man håller workshops och kommer i januari vara klara ickevåldstränare.

Men för att riktigt få känna på och se hur ickevåld kan ta sig utryck bär det på torsdag av till Jerusalem där vi ska få lära oss mer om konflikten och ickevåld i verkligheten.

Därför återupplivar jag min gamla fredsblogg från Guatemala och tänker skriva om det vad jag får vara med om i det heliga landet.

Paz y justicia!